De Liefde

Published april 10, 2013 by

“En doet bij dit alles de liefde aan, als de band der volmaaktheid.”
Kolossenzen 3:14

Schriftlezing:
“Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, gezeten aan de rechterhand Gods. Bedenkt de dingen, die boven zijn, niet die op de aarde zijn. Want gij zijt gestorven en uw leven is verborgen met Christus in God. Wanneer Christus verschijnt, die ons leven is, zult ook gij met Hem verschijnen in heerlijkheid. Doodt dan de leden, die op de aarde zijn: hoererij, onreinheid, hartstocht, boze begeerte en de hebzucht, die niet anders is dan afgoderij, om welke dingen de toorn Gods komt. Daarin hebt ook gij eertijds gewandeld, toen gij erin leefdet. Maar thans moet ook gij dit alles wegdoen: toorn, heftigheid, kwaadaardigheid, laster en vuile taal uit uw mond. Liegt niet meer tegen elkander, daar gij de oude mens met zijn praktijken afgelegd, en de nieuwe aangedaan hebt, die vernieuwd wordt tot volle kennis naar het beeld van zijn Schepper, waarbij geen onderscheid is tussen Griek en Jood, besneden of onbesneden, barbaar en Skyth, slaaf en vrije, maar alles en in allen is Christus. Doet dan aan, als door God uitverkoren heiligen en geliefden, innerlijke ontferming, goedheid, nederigheid, zachtmoedigheid en geduld. Verdraagt elkander en vergeeft elkander, indien de een tegen de ander een grief heeft; gelijk ook de Here u vergeven heeft, doet ook gij evenzo. En doet bij dit alles de liefde aan, als de band der volmaaktheid. En de vrede van Christus, tot welke gij immers in één lichaam geroepen zijt, regere in uw harten; en weest dankbaar. Het woord van Christus wone rijkelijk in u, zodat gij in alle wijsheid elkander leert en terechtwijst en met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen zingende, Gode dank brengt in uw harten. En al wat gij doet met woord of werk, doet het alles in de naam des Heren Jezus, God, de Vader, dankende door Hem!”
– Kolossenzen 3:1-17

Boodschap:
Paulus vervolgt zijn brief aan de Kolossenzen. Hij richt zich tot gelovigen. Daarbij schildert hij het grote verschil tussen gelovigen en ongelovigen. Dit verschil is niet minder dan een breuk. Hij gebruikt daarvoor het sterke voorbeeld van het verschil tussen dood en leven. Als je dan met Christus opgewekt bent, zegt hij. Dat is ja of nee. Er is geen tussenweg. Een vrouw is zwanger of niet, ze is het nooit een beetje. Iemand leeft of hij is dood, er is geen tussenweg. Iemand is geestelijk wedergeboren of hij is nog geestelijk dood, dat wil zeggen van God gescheiden. Het betekent, hij heeft de Heilige Geest ontvangen of niet. Hij kan niet een klein beetje van de Heilige Geest hebben. De Heilige Geest is een persoon en ondeelbaar. Het is wel zo, dat de Heilige Geest een beetje van de mens kan hebben, want die is deelbaar. Mensen zijn innerlijk verdeeld, God niet. Uitgaande van iemand, die uit de geestelijke dood, de scheiding van God, is overgegaan tot het leven, de relatie met God, is een nieuwe schepping. Paulus noemt een lijst op van dingen, die vroeger deel van het leven van de Kolossenzen uitmaakten. Dat is voorbij. Er is een geheel nieuwe situatie ontstaan. De apostel laat het uitlopen op zijn uitspraak: “En doet bij dit alles de liefde aan, als de band der volmaaktheid.”

Vandaag wordt er veel over liefde gesproken. Maar dan moet wel de vraag gesteld worden, wat er mee bedoeld wordt. Het woord “liefde” is zo gedevalueerd, dat het zijn waarde praktisch heeft verloren. We moeten het begrip “liefde” zijn oorspronkelijke inhoud teruggeven. Wat liefde inhoudt wordt uitvoerig door de apostel beschreven. Als Paulus het hier over liefde heeft, gebruikt hij het Griekse woord agape. Het is niet de “liefde” van de erotiek van het televisiescherm. Dat heeft er niets mee te maken. Agapé is de hoogste vorm van liefde. Het is liefde, die liefde blijft ook al wordt die niet beantwoord. Agapé is die liefde die het offer brengt, zoals de Here Jezus zijn leven gaf als offer voor de mens. Die offerbereidheid kenmerkt hem nadat iemand gelovige is geworden. Aan de Romeinen schreef Paulus over “de liefde Gods in onze harten uitgestort is door de heilige Geest, die ons gegeven is,” Romeinen 5:5 Wie niet wedergeboren is, heeft de Heilige Geest niet. Hij kan dan ook die Agapé niet hebben. Wie die liefde ontvangen heeft, leeft naar Gods Woord en Zijn bedoeling voor ons leven. Liefde en waarheid hangen onlosmakelijk met elkaar samen. Waarheid zonder liefde is hard, liefde zonder waarheid is boterzacht. Het gaat om het evenwicht tussen liefde en waarheid, die met elkaar in evenwicht moeten zijn. Waarheid moet in liefde gebracht worden. Waarheid sluit compromis uit; liefde sluit onbarmhartigheid uit. Nu wordt er ook door gelovigen nogal vreemd met het begrip “liefde’ omgesprongen. Je moet lief zijn voor elkaar. Je moet de ander in zijn waarde laten. Geen kritiek op anderen anders sta je niet in de liefde. Ook hier geldt de vraag welke liefde dan bedoeld wordt. Het humanistische denken is in de Gemeente van Christus binnengedrongen en wordt al te vaak voor normaal geaccepteerd. We zijn dat het poldermodel gaan noemen, onderhandelen totdat je er samen uitkomt, geven en nemen . Dit heeft niets meer met Gods Woord te maken. Het is een politiek begrip. De Gemeente van Christus is niet geroepen om het politieke model te volgen. Schreef de apostel Paulus niet, “Gij dan geheel anders, gij hebt Christus leren kennen.” De gelovige heeft toch radicaal met het verleden gebroken en leeft en handelt toch naar Gods Woord!

Paulus schreef aan de gelovigen in Kolosse, die naar dit patroon leefden. Zij hadden geaccepteerd elkaar te verdragen en elkaar te vergeven. Maar dit was nooit in strijd met Gods Woord. Het getuigt van ongehoorzaamheid aan Gods Woord wanneer de hand met de waarheid wordt gelicht. Als een medegelovige zich niet voor dat Woord wil buigen, kan er van toegeven, van door de vingers zien, geen sprake zijn. Daar ligt vandaag het conflict. Er zijn gelovigen die hardnekkig weigeren zich aan Gods Woord te onderwerpen. Ze weigeren er op aangesproken te worden, want het gaat om de liefde. Het moet verdragen worden. Dit heeft met liefde niets te maken. Hier worden tegen Gods Woord in waarheid en liefde uit elkaar gesplitst. Daarvan is in het Nieuwe Testament geen enkel voorbeeld te vinden. Eenmaal ging de apostel Petrus in de fout. Wat deed de apostel Paulus? Zag hij het door de vingers? Vermeed hij tactisch Petrus er op aan te spreken. Petrus was toch die geloofsheld op de Pinksterdag. Hij hield die geweldige toespraak waardoor 3000 mensen tot geloof kwamen. Zo iemand bekritiseer je toch niet, zelfs niet onder vier ogen. Wat deed Paulus? Hij beschuldigde Petrus openlijk van huichelarij.

“En ook de overige Joden huichelden met hem mede, (…) Maar toen Paulus zag, dat zij niet de rechte weg bewandelden naar de waarheid van het evangelie, zeide hij tot Petrus ten aanhoren van allen: Indien gij, die een Jood zijt, naar heidens en niet naar Joods gebruik leeft, hoe kunt gij dan de heidenen dwingen zich als Joden te gedragen?” Galaten 2:13-14

Petrus was bang voor kritiek van de Joden, deed water in de wijn, en sloot een compromis met zijn geweten. Daarvoor wees Paulus hem in het bijzijn van anderen terecht. Er valt geen compromis te sluiten als het om de waarheid van Gods Woord gaat. Dit is alles behalve makkelijk. Wie het doet, komt vaak alleen te staan. Wie de liefde in zijn hart uitgestort heeft gekregen, heeft ook de waarheid lief. Hij zal waarheid en liefde niet van elkaar scheiden. Wie dit leven leeft, weet van strijd. Het wordt hem in de wereld, maar ook in kerk en gemeente niet in dank afgenomen. Het is niet prettig, het kan zelfs heel pijnlijk zijn. Dit is geen houding van bravoure, maar van gehoorzaamheid aan Gods Woord en aan Zijn Geest, die ons overtuigt. Het maakt de gelovige duidelijk hoe kwetsbaar hij is. Er wordt nogal eens gesproken over het overwinningsleven. Wie op deze manier verkeerd wordt begrepen en volhardt staat in de overwinning. Aan zijn discipel Timotheüs schreef Paulus,

“Trouwens, allen, die in Christus Jezus godvruchtig willen leven, zullen vervolgd worden.”
2 Timotheüs 3:12

De gelovige moet geen moeilijkheden uitlokken. Maar als hij staat voor de waarheid in liefde, draagt hij de band der volmaaktheid. Dit is geen verdienste, maar dienst. Hij moet de moeilijkheden niet zoeken, die komen vanzelf als hij naar Gods Woord leeft en naar Zijn wil handelt

Amen.

Drs. K. van Berghem (deze preek is afkomstg van www.oncedelivered.org, op deze website kunt u meerdere preken van Drs. van Berghem lezen en/of beluisteren.